Netwerken en rollen

Binnenkort sta ik voor de klas. Deze week heb ik de basiscursus van de postmasteropleiding Duits gevolgd aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Deze éénjarige opleiding volg ik om een eerstegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs te halen. Ik wil namelijk aan de slag als docent Duits. De basiscursus bestond uit vijf dagen didactiek, minilessen, casestudies en interessante video’s van lessen en Socratische gesprekken en natuurlijk kennismaken met medestudenten die ook leraar in het voorgezet onderwijs willen worden.

Netwerken
Wat me deze week het meest heeft verrast – naast de kwaliteit van de colleges – , is het feit dat ik opeens ergens bij hoor, en niet alleen bij de RUG, maar ik maak nu ook deel uit van een LIO-netwerk op de school waar ik les ga geven, een team van docenten die aan dezelfde klassen lesgeven, een sectie van docenten die hetzelfde vak geven, een tutorgroep op de universiteit waarin mensen zitten die ook op mijn school lesgeven, een groepje van beginnende docenten Duits die allemaal les hebben van dezelfde vakdidacticus en van de grotere groep studenten die dit jaar de postmasteropleiding leraar voortgezet onderwijs volgen. Over een paar maanden wordt mijn netwerk nog groter, dan leer ik op de landelijke LIO-dag alle aankomende docenten Duits kennen die momenteel bezig zijn een eerstegraadsbevoegdheid te halen.

Rollen
In al die verschillende verbanden vervul ik een andere rol. Voor mijn leerlingen ben ik straks de nieuwe docent Duits, op de universiteit ben ik student, in de tutorgroep en op school ben ik collega, voor mijn vakcoach ben ik een beginnend collega, in mijn sectie en in de groep Duits ben ik vakgenoot. Ook krijg ik in het tweede semester nog een rol als onderzoeker. (Tegelijkertijd ben ik ook nog onderzoekssubject. Het onderwijsinstituut van de RUG volgt beginnende docenten jarenlang om inzicht te krijgen in hun motivatie, beroepspraktijk en de effecten van de lerarenopleiding te meten. Dat betekent een paar jaar lang enquêtes invullen ten behoeve van de wetenschap.)

Terug naar mijn eigen onderzoek. Om de studie te kunnen afronden, moet ik niet alleen kunnen aantonen dat ik zelfstandig les kan geven in bovenbouwklassen van het middelbaar onderwijs. Ook het doen van onderzoek hoort bij het halen van een mastergraad. Wat het onderwerp van mijn afstudeeronderzoek gaat worden, weet ik nog niet. Ik twijfel nog tussen een probleem uit het grammaticaonderwijs en de omgang met ict op school.

Ik ben benieuwd hoe al die verschillende rollen en netwerken mij gaan bevallen het komende jaar.

Dit bericht werd geplaatst in Begin en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Netwerken en rollen

  1. JoGnet zegt:

    Mij lijkt ’t leuk als je het ‘oude’ ICT combineert met het nieuwe : school, les geven, … maar ik kan me goed voorstellen dat je voor de complete ‘wending’ gaat ! Veel succes en plezier !!

  2. Pingback: Bloggen over school | voor de klas

Geef een reactie

