Studeren in de 21e eeuw

Tijdens mijn eerste studie, die van 1989 tot 1993 duurde, was het leven eenvoudig en overzichtelijk. Je ging elke dag naar college, bestudeerde de verplichte stof en af en toe had je een tentamen en heel af en toe schreef je een werkstuk of een essay. De studie die ik nu volg, de postmasteropleiding leraar voortgezet onderwijs aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), zit heel anders in elkaar. Ik volg één dag in de week college en werk drie dagen als docent Duits op een middelbare school.

Dat is echter niet het enige verschil. Om te voldoen aan de eisen die de opleiding stelt, moet ik observatieformulieren invullen van lessen van collega’s, ik moet mijn coach vragen achter in mijn klassen te gaan zitten en observatieformulieren over mijn lessen in te vullen, ik moet elke week een vakdidactisch intervisieformulier invullen en mailen aan mijn vakdidacticus (en niet vergeten deze formulieren aan mijn digitaal bekwaamheidsdossier toe te voegen), ik moet leerlingen interviewen over hun visie op het leraarschap, ik moet onderbouw- en bovenbouwklassen volgen tijdens een schooldag. Naast het digitaal bekwaamheidsdossier heb ik een persoonlijk opleidingplan (pop). En dan heb ik na de herstvakantie ook nog twee tentamens. Die tentamens zijn echter niet genoeg om het eerste semester af te ronden. Naast een vakdidactische opdracht moet ik een opdracht over orde houden maken. De opdrachten bestaan onder meer uit het schrijven van kleine essays en bespiegelingen. Gelukkig is er een handboek Masterstage waarin precies staat wat ik wanneer en hoe moet doen.

Systemen
Studeren anno nu betekent ook je verdiepen in de meest uiteenlopende computersystemen en programma’s. (Mijn nieuwe vak heeft dus heel veel raakvlakken met het werk dat ik de afgelopen jaren heb gedaan als internetjournalist en docent sociale media.) Op de universiteit heb ik te maken met Nestor (de digitale leeromgeving van de Rijksuniversiteit Groningen), ProgresWWW (het systeem om je in te schrijven voor colleges, tentamens en hertentamens) en Ocasys (het onderwijscatalogussysteem van de Rijksuniversiteit Groningen). Op mijn school wordt gebruik gemaakt van digitale roosters (die je twee keer per dag moet checken), de elektronische leeromgeving TeleTop en Magister, een leerlingenadministratiesysteem. De school waar ik lesgeef, is een zogeheten laptopschool. Ik heb vrijdag een Macbook in ontvangst mogen nemen waarop onder meer digitale lesboeken voor Duits staan.

En ik heb ook twee nieuwe e-mailadressen gekregen: één van de universiteit en één van school. Daar zouden organisaties eigenlijk onmiddellijk mee moeten stoppen! Tegenwoordig heeft iedereen een e-mailadres. Waarom zou je dan nog meer mailadressen willen?

Informatie bijhouden en delen
Daarnaast heb ik de behoefte om bronnen en informatie bij te houden en te delen (vandaar ook dit weblog). Ik heb een Diigo-groep gemaakt om interessante sites, leermaterialen en andere bronnen te bewaren en binnenkort open ik een Netvibes-universum voor interessante dynamische bronnen zoals Duits.de/community en deutschlich.wordpress.com. Mijn grote voorbeeld is de Netvibes-pagina van het Textielmuseum.

Continuïteit
Opvallend is dat er ook een heleboel dingen niet veranderd zijn in het onderwijs. Tijdens de basiscursus kreeg ik les van twee bevlogen docenten (Chrisbert van Mourik en Paul Holthuis), die de stof ontzettend goed in de vingers hadden en de studenten wisten te prikkelen met goede vragen en vele voorbeelden uit de praktijk. Naast Powerpoint speelt ook het ouderwetse schoolbord nog steeds een rol als hulpmiddel om kennis over te dragen.

Dit bericht werd geplaatst in Studeren en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

