Gedelete

Ik droom wel eens dat ik mijn eindexamen over moet doen. Opeens zit ik dan als volwassene weer op de middelbare school. Meestal kom ik in de derde klas terecht. Vreemd genoeg heb ik in deze dromen wel altijd al mijn doctoraal gehaald, dus is er ook een ontsnappingsroute.

Verdwenen
Vorige week had ik weer zo’n ervaring, maar dan in het echte leven. Het hoofd van de studentadministratie van de Lerarenopleiding mailde me om te vertellen dat mijn inschrijving aan de universiteit nog niet in orde was. Dat verbaasde me zeer omdat ik me al maanden geleden heb ingeschreven via Studielink, al over een studentnummer beschik, me al heb opgegeven voor de vakken die ik volg en bovendien al betaald heb. Ik moest er zelf voor zorgen dat mijn inschrijving voltooid werd want “de Lerarenopleiding verzorgt alleen het onderwijs”, aldus de mail. Dus nam ik contact op met de opleidingscoördinator Europese talen van de Faculteit der Letteren, die enkele maanden geleden namens de Examencommissie Duits naar mijn doctoraalbul heeft gekeken en toen heeft besloten dat ik toegelaten kon worden tot de opleiding. (Ik ben zo lang geleden afgestudeerd dat mijn diploma niet digitaal verifieerbaar is.) Zij heeft toen ook een brief geschreven over mijn toelating. Die had ik nodig zodat ik een Formulier Verklaring Toelating Afsluitend Examen (VTAE) kon invullen.

Tot mijn grote verbazing mailde de opleidingscoördinator me dat ik niet besta bij de Rijksuniversiteit Groningen. Ik zou niet zijn aangemeld dan wel ingeschreven voor de opleiding en in geen enkel systeem terug te vinden zijn. “Ik kan niets voor je doen, als je niet in een systeem staat”, mailde ze.

Verschenen
Lichte paniek maakte zich van mij meester. Ik zocht snel alle benodigde en reeds verstrekte papieren bij elkaar en besloot even niets te doen. Een dag later kreeg ik een mailtje van Studielink, het landelijke online systeem waarmee (aankomende) studenten zich kunnen inschrijven of herinschrijven voor een opleiding aan een hogeschool of universiteit, met de mededeling dat er een nieuw bericht voor me klaar stond. Toen ik inlogde met mijn DigiD las ik tot mijn grote verbazing dat ik op 2 september officieel ingeschreven ben. “Beste Marie-José, Je verzoek tot inschrijving voor onderstaande opleiding is gehonoreerd op 02-09-2011. Je bent nu officieel ingeschreven.” Het gaat gelukkig ook om de juiste opleiding: “Dit bericht heeft betrekking op de volgende opleiding: Opleidingsnaam (instelling): Duits (Master (1-jarig), Leraar VHO) Opleidingsnaam (landelijk): M Leraar VHO Duits Instelling: Rijksuniversiteit Groningen Plaats: GRONINGEN Soort opleiding: master Inschrijvingsvorm: student Opleidingsvorm: voltijd Periode: 01-09-2011 t/m 31-08-2012”

Ik geloof dat ik niet wil weten hoe het kan dat ik opeens geheel verdwenen en een dag later weer verschenen ben, maar ik heb wel het gevoel dat ik aan iets heel ergs ben ontsnapt.

Dit bericht werd geplaatst in Bureaucratie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

