Brein en geslacht

De afgelopen weken viel er in de media veel te lezen over verschillen tussen jongens- en meisjeshersenen en het effect daarvan op leerstijl en -capaciteit van jongeren. Het huidige middelbaar onderwijs zou ervoor zorgen dat jongens een achterstand oplopen omdat ze minder goed zouden kunnen plannen, stilzitten en samenwerken. Evelien Tonkens ontkracht vandaag in de Volkskrant deze redenering met zinnige argumenten.

Ik heb nog een andere reden om niet te geloven dat jongens minder goed zouden kunnen leren dan meisjes. Ik zal me tot mijn eigen vak beperken. Ik beschik over een groot aantal Duitse lesboekjes uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw, de periode dat mannen aan de macht waren en de HBS en het gymnasium werden bevolkt door een mannelijke meerderheid.

Deze lesboekjes bevatten stof die de meeste middelbare scholieren die nu Duits hebben niet zouden begrijpen. Ook de hoeveelheid grammaticaregels, oefenzinnen en woordjes overstijgt de werklust van het huidige middelbare onderwijs. Destijds hadden de leerlingen waarschijnlijk ook al niet veel zin in al die oefeningen en regels, maar ze deden het. Ze hadden genoeg zitvlees om hun huiswerk te maken en hun eindexamen te halen. Als jongens toen lang genoeg konden stilzitten, waarom zouden ze het nu dan niet meer kunnen?

Vaardigheden als samenwerken en plannen spelen een belangrijker rol dan vroeger in het onderwijs. Dat is niet bedacht om jongens te pesten of om meisjes te bevoordelen. Het jong aanleren van die vaardigheden bereidt jongeren voor op een vervolgstudie. Ook op het MBO, HBO en WO moet je tegenwoordig heel goed kunnen plannen en is samenwerken een verplicht onderdeel van veel vakken. Ook de vervolgopleidingen zijn er niet op uit om jongens te benadelen, maar bereiden studenten voor op de praktijk van de arbeidsmarkt waar plannen en samenwerken noodzakelijke vaardigheden zijn. Middelbare scholen en vervolgopleidingen die jongeren (m/v) goed leren plannen en samenwerken, bereiden ze goed voor op hun eerste baan.

Jongeren leren niet alleen in een formele omgeving zoals de school, maar ook op informele manieren. Ze leren thuis, van Wikipedia, van leeftijdgenoten, op de sportclub enz. Als je wat breder kijkt dan de schoolcarrière zie je dat leerlingen, ja ook jongens, over het algemeen juist erg goede planners zijn. Ze weten over het algemeen heel goed hoeveel tijd ze aan hun bijbaan en aan hun schoolwerk moeten besteden om iedereen tevreden te houden.

(Tekenles op school in 1978. Foto van Bert Verhoeff/Nationaal Archief)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Leren en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Brein en geslacht

  1. Pingback: Brein en geslacht | Ons brein en zin in leren | Scoop.it

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s