Huiswerk (1)

Ik ben klaar met mijn huiswerk voor vakdidactiek! Ik heb mijn eerste vakdidactische intervisieformulier ingevuld en gemaild, een hoofdstuk over de geschiedenis van het moderne vreemdetalenonderwijs gelezen uit Didactiek van het vreemdetalenonderwijs van Erik Kwakernaak en verder gewerkt aan een literatuurproject over Der Erlkönig van Goethe. In de opdracht probeer ik een koppeling te maken tussen literatuuronderwijs en mediawijsheid.

Verder heb ik me verdiept in didactiseringen van films (op het jaarprogramma staat om de zoveel weken ‘dvd kijken’) en ontdekt dat er twee recente films over Goethe en zijn werk bestaan: Goethe! van Philipp Stölzl en Faust van Alexander Sokurov. Leuk om in de herfstvakantie te bekijken en dan te bepalen of mijn snelle oordeel dat Goethe! te populair en Faust te moeilijk is voor mijn leerlingen klopt.



Wat ik nog moeilijk vind, is een goede inschatting maken van het niveau van leerlingen en klassen. Concreet: wat voor teksten zijn voor 3HAVO geschikt? Welke Duitse tv-series vinden leerlingen uit 4VWO leuk of juist kinderachtig? Hecht ik niet te veel belang aan grammatica (volgens mij kun je daar nooit genoeg belang aan hechten, maar daar denken de meeste leerlingen vast anders over :-)) Gelukkig kan ik met zulke vragen terecht bij mijn collega’s van de sectie Duits aan Stad en Esch, bij mijn medestudenten Duits aan de lerarenopleiding en bij de vakdidacticus.

Dit bericht werd geplaatst in Studeren en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

