Pop, pip en pap

Leraren in het basisonderwijs zijn meer bezig met hun pop, pip en pap dan met de inhoud van hun vak. Dat leren ze zo op de PABO, schrijft Jeanet Meijs, bestuurslid van Beter Onderwijs Nederland in de Volkskrant. Pop staat voor persoonlijk ontwikkelingsplan, pap voor persoonlijk aanpakplan en pip voor persoonlijk informatieplan.

Het competentiegerichte onderwijs op de PABO’s leidt tot slecht opgeleide leerkrachten die weinig weten van rekenen, foutloos schrijven, geschiedenis, aardrijkskunde en ontwikkelingspsychologie. De achterstand die leerlingen in het basisonderwijs oplopen, werkt door in hun latere leven. Ze zullen natuurlijk wel in de meeste gevallen met een diploma van de middelbare school komen, waar ze soms nog flink bijgespijkerd worden, maar foutloos schrijven en helder formuleren zijn vaardigheden die je al heel jong zou moeten leren.

De formulieren- en protocollencultuur in het onderwijs kan ook tot een kille samenleving leiden, waarbij het niet meer om mensen gaat maar om procedures.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Bureaucratie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s