Huiswerk (2)

Ik heb mijn huiswerk af! Het eerste deel, het invullen van het vakdidactische intervisieformulier, had ik vrijdag al gedaan. Gisteren heb ik de lesboeken van Na klar! van Malmberg voor 4VWO bestudeerd. Vandaag heb ik de gratis beschikbare voorbeelden van Aspekte van Langenscheidt bekeken. Mijn bevindingen heb ik gevat in een analyse, die ik morgen bij vakdidactiek zal presenteren. De opdracht was een ‘Expertenanalyse’ te maken, maar ik ben na twee weken ervaring in het middelbaar onderwijs natuurlijk nog geen deskundige. ((Aspekte laat ik nog even buiten beschouwing omdat het niet om een vergelijking van methodes gaat.)

Boekenproblemen
Dat ik over de boeken van Na klar! beschik, is niet vanzelfsprekend. Mijn eerste poging om een beoordelingspakket aan te vragen bij Malmberg mislukte. Voordat je de boeken kunt bestellen, moet je je inschrijven bij ASSU, een relatiemanagementdatabase van Malmberg. Omdat ik de opleiding tot eerstegraadsdocent aan de Rijksuniversiteit Groningen volg, ben ik leraar in leiding, oftewel LIO. Dat had ik keurig ingevuld bij mijn registratie in ASSU. Dat was helemaal fout, want LIO’s mogen geen boeken bestellen van Malmberg en ASSU. Alleen ‘echte’ docenten en coaches mogen dat. Omdat ik na de herfstvakantie zelfstandig les ga geven, en alvast de methode die op mijn school wordt gebruikt wilde bestuderen, besloot ik me nog een keer in te schrijven bij ASSU. Deze keer niet als LIO, maar als docent. Twee dagen later lag er een dik pak boeken in mijn postvak op school.

Tussentijds ben ik nog wel per mail in discussie gegaan met de man van ASSU die mij in mijn hoedanigheid als LIO uit de database heeft gegooid. LIO’s zijn de docenten van de toekomst, de mensen die de komende decennia gaan bepalen welke lesmethoden scholen zullen aanschaffen. Het is mijns inziens dus absurd om LIO’s te kleineren als uitgever. Ik heb nu al een lichte aversie tegen Malmberg en ben in de zomervakantie op zoek gegaan naar allerlei gratis beschikbare oefenmaterialen en nuttige educatieve websites. Er is zoveel gratis hoog kwalitatief lesmateriaal beschikbaar dat je ook prima les kunt geven zonder een methode.

Er is nog twee reden om LIO’s serieus te nemen. Ten eerste geven ze gewoon les, net als docenten met een vaste aanstelling op een school. En ten tweede vergelijken ze tijdens hun opleiding lesmethodes. De methodes die niet beschikbaar zijn, worden genegeerd. Dat kan alleen maar in het nadeel van een uitgever werken.

Overigens betaal je als LIO gewoon voor de boeken. Nog een reden om LIO’s gewoon te laten bestellen dus.

Eerste ananlyse van Na klar!
Voor de analyse kregen we de volgende opdracht:

Wähle ein Lehrwerk und mache eine kurze Analyse.
A. Teile (Arbeitsbuch, Textbuch, Cd’s….)
B. Aufbau eines /der Kapitel
C. Was fällt dir positiv/negativ auf?
D. Wie würdest du den Inhalt beurteilen?
E. Eigene Ideen und Einschätzung

Dit is mijn uitwerking:

A. Teile (Arbeitsbuch, Textbuch, Cd’s….)

Na klar! für 4VWO besteht aus einem Bronnenboek, zwei Arbeitsbüchern (A und B) und Zugang zum Epack. Ich verfüge leider nicht über den Zugang zum Epack.

B. Aufbau eines /der Kapitel
Na klar! hat eine deutliche Navigation mit unterschiedlichen Symbolen für zum Beispiel lesen, hören, sprechen und schreiben. Vorne im Textbuch wird beschrieben, wie ein Kapitel aufgebaut ist und aus welchen Unterteilen ein Kapitel besteht. Jedes Kapital kennt die gleichen Unterteile.
Auch wird der Unterschied zwischen dem Bronnenboek, den Arbeitsbüchern und dem Epack erklärt. Der Epack ist das gleiche wie die Website http://www.naklar.nl. Er gibt keine losen CD’s oder DVD’s mehr. Für alle drei Teile wird deutlich aufgelistet, welche Unterteile dort zu finden sind.

C. Was fällt dir positiv/negativ auf?
Was ich sehr gut finde, ist dass der Epack online zugänglich ist. Er braucht nicht mehr von der ICT-Abteilung in die elektronische Lehrumgebung (ELO) integriert zu werden. Der Dozent und die Schüler können also selbstständig den Epack benutzen. (Die Einlog-Methode, mit Entree-account, ganz viele persönliche Daten ausfüllen und Aktivierungscode, ist aber sehr umständlich.)
Was mir am Epack auch gefällt, ist dass es nach jedem Kapitel eine diagnostische Prüfung gibt, sie Schüler machen können.
Auch positiv finde ich, dass Na klar! für 4VWO dem ERK entspricht und dass man als Dozent und Schüler selber nachvollziehen kann, wie die Autoren von Na klar! die ERK-Normen verarbeitet haben.

Im Arbeitsbuch werden die Lernziele für die Schüler erwähnt. Das ist eine gute Methode, mit der sie selbst prüfen können, ob sie alles verstanden haben. Ich glaube aber, dass der Dozent die Schüler auf die Lernziele hinweisen sollte. Na klar! enthält so viele Details, dass sie die Lernziele leicht übersehen können.

Ebenfalls positiv finde ich den Blattspiegel. Die Seiten im Bronnenboek und in den Arbeitsbüchern sind attraktiv layoutet (manchmal aber etwas sehr bunt gestaltet) und die Leserlichkeit ist gut.

Was mir negativ auffält, ist die Vielfalt an unterschiedlichen Unterteilen. Da ich noch nicht mit Na klar! gearbeitet habe, kann ich noch nicht beurteilen, ob es zu viele Unterteile sind, oder ob die grosse Menge an Unterteilen verwirrend wirkt.

D. Wie würdest du den Inhalt beurteilen?
Die Texte im Bronnenboek finde ich zum Teil sehr kindisch und nicht passend zu dem Niveau von Schülern in 4VWO. Die Themen finde ich zum Teil sehr populär und zu sehr auf die Jugendkultur bezogen. Die Sportarten in den Texten sind nach meinem Geschmack ein bisschen zu extravagant. Jugendkultur und Sportmode ändern sich sehr schnell. Deshalb besteht das Risiko, dass die Texte und Themen schnell veralten.

Ich finde es schade, dass die Autoren bei der Wahl der Texte nicht ein bisschen mehr Landeskunde in die Methode eingebracht haben.

Manchmal fehlen die Quellen. Wer hat zum Beispiel das Lied ‘Jugend dieser Nation’ geschrieben? Das steht nicht im Buch. Es geht ausserdem um eine Übersetzung von einem englischen Song.

Der Lernbox enthält meiner Meinung nach zu weinig Vokabular. Die Schüler lernen pro Kapitel nur sehr wenig neue Worde. Auch die Grammatik finde ich sehr rudimentär. Manchmal wird der Erklärung des ‘Spickzettels’ mehr Platz eingeräumt als die Erklärung der Grammatikregeln. Ich finde es auch schade, dass die Grammatik zum grössten Teil hinten im Buch in der ‘Datenbank’ steht. Eine Datenbank ist ein Nachschlagewerk. Man muss aber zuerst die Kenntnisse erwerben, bevor man so weit ist, etwas nachzuschlagen.

E. Eigene Ideen und Einschätzung
Ich möchte die Methode Na klar! gerne besser kennenlernen und bin gespannt auf den Epack und die Online-Übungen und Tests. Sobald ich über Einlogcodes verfüge, werde ich diese Analyse ergänzen.

Für 4VWO finde ich das Niveau der Texte, der Grammatik und des Vokabulars zu wenig anspruchsvoll. Auch finde ich, dass Schüler zu wenig über Deutschland und die deutsche Kultur und Gesellschaft erfahren. Ich würde neben Na klar! noch ander Texte behandeln, die ein mehr landeskundlichen Charakter haben und extra Grammatikübungen machen.

Dit bericht werd geplaatst in Bureaucratie, Studeren en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Huiswerk (2)

  1. Geachte mevrouw Klaver,

    Namens het webcareteam van Uitgeverij Malmberg wil ik graag reageren op uw blog.
    Malmberg onderschrijft helemaal uw opmerking dat Leraren in Opleiding de toekomst van het onderwijs vormen. Het is dan ook bijzonder jammer dat u bovenstaande ervaring heeft bij het bestellen van een lespakket. Namens Malmberg bied ik u hiervoor excuses aan.
    De oorzaak van het verloop van de bestelprocedure is gelegen in de zorgvuldigheid die we moeten betrachten bij het beslissen aan wie we al dan niet lesmateriaal sturen. De onderwijsdatabank ASSU (overigens een samenwerking tussen Malmberg, ThiemeMeulenhoff en Zwijsen en géén unieke Malmberg-actie) is opgezet om zeker te weten dat het lesmateriaal naar een docent gaat en niet naar een leerling. Als leraar in opleiding staat u weliswaar nog niet geregistreerd in ASSU, maar dat had uw aanvraag van het lesmateriaal niet in de weg mogen staan. De Malmberg-medewerker had u in dit geval moeten registeren als docent en het lespakket naar uw vaksectieleider op school moeten toesturen. Op deze wijze bereiken we dat lesmaterialen alleen naar onderwijsgevenden gaan, ook al staan ze (nog) niet geregistreerd in ASSU.
    Naar aanleiding van uw melding hebben we de procedure nogmaals besproken met onze medewerkers. We verwachten hiermee dat aanvragen van LIO’s in het vervolg weer op de juiste manier worden uitgevoerd.

    Daarnaast wil ik u graag nog bedanken voor uw inhoudelijke opmerkingen over Na klar! Ze stellen ons in staat om de methode nog beter te laten aansluiten bij de wensen van de (toekomstige) docenten.

    Nogmaals, we betreuren het dat uw bestelling op deze manier is verlopen. Desondanks hopen we dat u met veel plezier met Na klar! gaat lesgeven.

    Heeft u nog vragen? Dan kunt u ons bereiken via webcare@malmberg.nl of op twitter via @malmberghelpt.

    Met vriendelijke groeten,
    Loes Schellen
    Webcareteamleider – uitgeverij Malmberg

Geef een reactie

