Leren op een andere, en zeer aanstekelijke, manier (viraal leren)

Veel mensen die in het reguliere onderwijs (op basisscholen, middelbare scholen of universiteiten) werken realiseren zich niet hoeveel cursussen en instructies er binnen bedrijven worden gegeven. Binnen het bedrijfsleven wordt ook veel nagedacht over efficiëntie en innovatie (hoe zorgen we ervoor dat leren zoveel mogelijk opbrengt?). Dat leidt soms tot bijzondere vormen van onderwijs.

Dare 2 Share
Een mooi voorbeeld van een kleine onderwijsrevolutie binnen het bedrijfsmatige leren is het Dare 2 Share project van British Telecom. Binnen dat bedrijf, dat meer dan 100.000 werknemers telt, worden nu videoinstructies gemaakt en ingezet in plaats van ellenlange geschreven handleidingen. Het aardige is dat werknemers de YouTube-achtige filmpjes vanaf de lancering van het project zo leuk vinden dat ze zich aanmelden om zelf ook gefilmd te worden terwijl ze een nieuw apparaat of een nieuwe technische procedure demonstreren. Door een aansprekende vorm te kiezen heeft BT werknemers verleid om hun kennis te delen met collega’s. Tegenwoordig kunnen BT-employees zelf video- en audiopodcasts maken om hun kennis te delen.

Voordat je kennis en vaardigheden kunt delen moet je eerst zelf goed worden in datgene wat je wilt overdragen aan anderen. Docerende werknemers zijn dus gemotiveerd om nieuwe dingen te leren en zich verder te bekwamen zodat ze ook collega’s kunnen instrueren.

BT biedt werknemers met Dare 2 Share twee nieuwe manieren aan om te excelleren: als deskundige op een bepaald gebied of in een bepaalde techniek én als docent (en dat is voor veel BT-employees een nieuwe rol).

Een ander voordeel van de filmpjes is dat ze door een onbeperkt aantal mensen op werkplekken en thuiscomputers, tablets, smartphones enz. bekeken kunnen worden. De werknemers kunnen de instructies raadplegen wanneer ze ze nodig hebben en docenten hoeven niet meer verschillende vestigingen te bezoeken om dingen uit te leggen.


Viraal leren
Wat mij boeit, is het virale aspect. BT is erin geslaagd om leren zo leuk te maken dat werknemers graag meedoen en zich vrijwillig melden om hun kennis te delen. Zouden we dat in het voortgezet onderwijs en andere reguliere vormen van onderwijs ook kunnen toepassen? Zouden leerlingen met meer enthousiasme de Duitse naamvallen (om maar even bij mijn vak te blijven) leren als ze die via YouTube-filmpjes of podcasts aan elkaar zouden kunnen of moeten uitleggen? Het voorbeeld van de Duitse naamvallen is natuurlijk een heel beperkt voorbeeld. Je zou leerlingen natuurlijk veel meer kunnen laten leren en uitleggen.

Een andere interessante vraag is wat de rol van de docent is binnen viraal leren of gedistribueerd leren.

(Via het weblogbericht ‘Next learning unwrapped‘ van Wilfred Rubens waarin nog meer interessante voorbeelden van leren binnen bedrijven zijn te vinden.)

(Foto van Walt Jabsco)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Boeien, Leren en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Leren op een andere, en zeer aanstekelijke, manier (viraal leren)

  1. Pingback: Kennisuitwisselen met filmpjes=leuk! « I&M 2.0

  2. Jo | Zorg zegt:

    Deze manier van interactief leren blijkt erg effectief. Doordat je een filmpje kijkt, pak je alles meer op. Je krijgt een beeld hoe iets werkt, en dat geld ook voor het onderwijs. Zo las ik gister ook een artikel om dit in het onderwijs in te voeren. Dat sluit misschien aan bij u artikel.

    http://innovatie.kennisnet.nl/innovatie/filmpje-leren-van-de-toekomst-touchscreen-tafel
    U zou dit maar eens moeten lezen 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s