Huiswerk (3)

Voor morgen moest ik een analyse van de leesvaardigheidslijn in de boeken van Na klar! voor 4VWO maken. Dat heb ik gedaan, en er viel me iets op. Na klar! begint elk hoofdstuk in het bronnenboek met een aantal teksten die leerlingen moeten lezen. Alle hoofdstukken hebben een thema, zoals smaak of de netwerkmaatschappij. De teksten van elk hoofdstuk passen bij het thema, maar wat ik niet zie is een stijgend niveau. De teksten in hoofdstuk zes, het laatste hoofdstuk van het boek, lijken niet moeilijker dan die in het eerste hoofdstuk. Dat is vreemd, want als het goed is hebben de leerlingen tegen de tijd dat ze aan het laatste hoofdstuk toe zijn een betere beheersing van het Duits dan aan het begin van de vierde klas. Ze hebben al veel teksten gelezen, woordjes geleerd, zinnetjes gemaakt, nieuwe grammaticale vormen geleerd, dus zouden ze moeilijker teksten aankunnen.

Ik wil dit graag verder onderzoeken, en analyseren hoe het gesteld is met het stijgende niveau van de leesteksten in Na klar! voor bijvoorbeeld 3VWO en in andere methoden zoals bijvoorbeeld Neue Kontakte. Ook wil ik graag weten, hoe je precies vaststelt wat voor niveau een tekst heeft en hoe je een stijgend niveau aanbrengt in een lesmethode. Welke criteria gebruik je om teksten uit te zoeken voor lesboeken? Interessante vakdidactische vragen voor de komende weken!

(Afbeelding: omslag van Na klar! voor 4VWO)

Dit bericht werd geplaatst in Leren, Onderwijs en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

