Opnieuw beginnen

Lesgeven aan pubers is moeilijk. Wie goed wil lesgeven, moet heel goed kunnen multitasken. Het is geen kwestie van de stof uitleggen, een opdracht doen, de opdracht bespreken, huiswerk opgeven en dan de bel. Op papier kun je een les zo plannen, maar in een klas met 20 of 30 jongeren gebeurt voortdurend iets. Wat er allemaal gaat gebeuren, weet je vantevoren niet.

Klassenmanagement
Ordeverstoringen dien je meteen de kop in te drukken (dat staat in de boeken over klassenmanagement die ik voor mijn opleiding heb gelezen en dat zeggen ervaren leraren). Maar wat is een ordeverstoring? Als beginnend docent is dat soms moeilijk in te schatten. Natuurlijk weet je wat de schoolregels zijn (op mijn school zijn dat niet veel, maar wel duidelijke regels) en je weet wat je zelf ongewenst vindt. Maar op tijd ingrijpen, en zo ingrijpen dat je je eigen betoog of lesopzet niet verstoort, is ontzettend moeilijk. Dat heeft drie weken werken op een middelbare school me geleerd.

Of het lesgeven me meevalt of tegenvalt, kan ik nog niet zeggen. Daarvoor is de periode nog veel te kort en het aantal lessen dat ik heb gegeven nog te gering. Ik kan wel zeggen dat ik het heel erg leuk vind, drie dagen per week met plezier naar school ga en het schoolleven erg boeiend vindt.

Vallen en opstaan
Wat ik ook kan zeggen is dat ik nog ontzettend veel moet leren, veel meer dan ik me realiseerde toen ik me inschrijf bij de lerarenopleiding. Natuurlijk verwacht niemand van je dat je meteen perfect lesgeeft. Dat verwacht ik ook niet van mezelf. Het leuke van het voortgezet onderwijs is dat de dag is verdeeld in blokjes van 50 minuten. Dankzij de feedback van collega’s en zelfreflectie weet ik wat op dit moment mijn zwakke en sterke punten zijn. Omdat elke 50 minuten de bel gaat, heb je steeds de kans om opnieuw te beginnen en het beter te doen. Zo leer ik als het goed is het komende jaar hopelijk, met vallen en opstaan, om een goede docent voortgezet onderwijs te worden.

Vanzelfsprekend realiseer ik me dat je niet binnen een jaar een goede docent wordt. Maar ik hoop dat na het afronden van de lerarenopleiding en mijn jaar aan Stad en Esch het fundament gelegd is.

Onlangs werd mij gevraagd een sterkte-zwakteanalyse te maken en te vertellen wat ik zie als mijn sterke en zwakke punten en waar ik beter in wil worden. Een andere vraag die gesteld werd, is wat voor docent je zou willen zijn. Mijn ideaal is het om een docent te zijn/worden van wie leerlingen graag les krijgen. Daarnaast wil ik zo lesgeven dat mijn leerlingen Duits een leuk vak vinden.

Praktijk
Soms gaan er simpele praktische zaken mis. Ook dan kun je gewoon opnieuw beginnen. Vorige week had ik een les spreekvaardigheid voorbereid voor een 3VWO-klas. De hele avond aan gewerkt. Een leuk filmfragment uitgezocht (niet te moeilijk, enigszins humoristisch, niet te lang en niet te kort), kijkvragen gemaakt en een spreekopdracht. Lesplanning gemaakt, kookwekker in mijn tas gedaan voor de timing, 99 kopieën gemaakt, slecht geslapen. En toen deed de dvd-speler in de klas het niet.

Gelukkig had mijn collega een ander goed idee voor een les spreekvaardigheid. Heel low-tech (nog meer low-tech dan een dvd kijken :-)) moesten de leerlingen elkaar in tweetallen in het Duits interviewen. De vragen en antwoorden moesten ze opschrijven en na afloop als dialoog voordragen of voorlezen. Het was een groot succes. De leerlingen hebben hard gewerkt, goede vragen verzonnen, diep gegraven naar (werk)woorden en zinnen die ze al kenden, het woordenboek gebruikt, de perfectie gezocht in een dialoog met eenvoudige zinnen of juist een gecompliceerder gesprek gevoerd, de docent geraadpleegd en moed getoond door hardop Duits te spreken in de les.

Mijn geleerde les: altijd een opdracht achter de hand hebben.

(Foto van Krzysztof Pacholak)

Dit bericht werd geplaatst in Begin, Leren, Onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Opnieuw beginnen

  1. Pingback: Wat is goed onderwijs? | voor de klas

Geef een reactie

