Eyeopener en Denkanstoß

Laatst las ik iets in het boek van Erik Kwakernaak dat we voor vakdidactiek moeten lezen dat me aan het denken zette. Kwakernaak, germanist en voormalig vakdidacticus Duits aan de lerarenopleiding van de RUG, schrijft op pagina 101 van Didactiek van het vreemdetalenonderwijs dat

leraren diepgewortelde overtuigingen [hebben] over hoe je in een onderwijssituatie een vreemde taal moet leren, opgedaan in hun eigen schooltijd. Dat vonden ze een goede manier, anders hadden ze niet voor het beroep van vreemdetaaldocent gekozen.

Is dat zo? Ik vond Duits een geweldig vak op de middelbare school. Of ik de methode goed vond, weet ik niet meer. Ik vond de literatuur geweldig, woordjes leren ging me heel snel en gemakkelijk af en de grammatica vond ik leuk en niet moeilijk. Luistervaardigheid herinner ik me als vrij saai (liedjes van Herbert Grönemeyer met weggelaten woorden) en aan spreekvaardigheid deden we niet veel. De nadruk lag erg op woordjes leren en grammatica. Persoonlijk vind ik dat een prettige manier om een vreemde taal te leren. Ik ben er ook heel erg van overtuigd dat grammatica en vocabulaire heel belangrijk zijn (en literatuur natuurlijk), maar er is meer. Wat ik gemist heb tijdens het vak Duits op de middelbare school is zelf iets doen met de taal. Voor mezelf heb ik dat opgelost door een boek van Friedrich Dürrenmatt in het Nederlands te vertalen, maar taalspelletjes, spreekvaardigheidsoefeningen zoals het taaldorp, opstellen schrijven enz. zou ik in die tijd ook erg leuk gevonden hebben.

Maar misschien verklaart Kwakernaaks bewering wel waarom ik moeite heb met schoolboeken voor Duits die weinig aandacht besteden aan grammatica en geen poging doen om leerlingen een behoorlijke woordenschat te laten verwerven. Al kan ik nog een heleboel andere reden aanvoeren waarom ik dat een slechte zaak vind.

Ik ben nog niet uitgedacht over Kwakernaaks bewering.

(Foto: klassenfoto van een parallelklas van mijn oude middelbare school; ik sta hier dus niet op 🙂 )

Dit bericht werd geplaatst in Leren, Onderwijs en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

