Aha-Erlebnis

Misschien lijd ik inmiddels wel aan het Stockholm-syndroom, maar afgelopen week dacht ik bij intervisie één keer: dit is interessant en één keer: ha, nu wordt het interessant.

Aan het begin van de lerarenopleiding was ik nogal onaangenaam verrast door de enorme hoeveelheid formulieren die we moeten invullen en de vele intervisiebijeenkomsten. Bij de vakdidactische intervisie moeten alle studenten elke week enkele dilemma’s voorleggen aan de groep. We zijn met drie studenten, dus er is veel tijd om op individuele kwesties in te gaan. Een van mijn collega LIO’s Duits kwam met het volgende probleem: wat doe je met een 2 MAVO klas die moeite heeft met het werkwoord haben. Het lukte haar niet om het hele werkwoord haben in één les te behandelen. De leerlingen hadden niet alleen moeite met het werkwoord, maar ook met de persoonlijk voornaamwoorden. Zowel met het concept persoonlijk voornaamwoord als met de grote hoeveelheid nieuwe persoonlijke voornaamwoorden waarmee ze werden geconfronteerd: ich, du, er/sie/es, ihr, wir, sie, Sie.

Hoe knip je een werkwoord op in stukjes? De vakdidacticus kwam met een goede oplossing: eerst alleen het enkelvoud van haben en de persoonlijke voornaamwoorden los leren. Zou je dat ook op een leuke, speelse manier kunnen doen? Misschien met een kwartetspel of met een dobbelspel? (Je zou bijna zin krijgen in een klas die moeite heeft met de persoonlijk voornaamwoorden om te kijken welke methode aanslaat.)

Leraren in opleiding worden geacht om hun lessen voor te bereiden en te evalueren via een zogeheten lesformulier. (Dat is dat formulier waar ik ruzie mee had.) Die formulieren zijn bedoeld om te leren hoe je een les plant en om je te dwingen over alle facetten van de les na te denken. Ik had niet alleen moeite met het formaat, maar ook met de inhoud van het formulier. Het is namelijk nogal algemeen. Als je lesgeeft in een vreemde taal heb je meestal meer dan één lesdoel, en daar voorziet het formulier niet in. Ook de fasering van taallessen zijn anders dan bijvoorbeeld geschiedenislessen. De vakdidacticus had nog een formulier en zal er binnenkort nog meer meenemen. Het is interessant om de verschillende lesformulieren te vergelijken en uit te vinden wat het beste werkt voor taalonderwijs.

(Foto van Hilary McHone)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Begin, Onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s