Leestips (4)

  • Twitterlessen, vodcasts & laptopklassen op Stad en Esch

    David Pijpaert: “Het lesgeven met laptops vergt een compleet andere didactiek; de laptops zetten leerlingen direct in verbinding met de rest van de wereld. De vraag die ik mezelf hierdoor ben gaan stellen is: hoe zorg ik ervoor dat een opdracht zó goed is, dat leerlingen met de opdracht aan de slag gaan in plaats van in te loggen op Twitter?” Sinds kort heeft David Pijpaert echter een manier van lesgeven bedacht waarbij leerlingen wél op Twitter mogen; de docent aardrijkskunde zet het microblogging-kanaal soms in als ondersteuning bij zijn les. “Ik leg dan iets uit op het smartboard en vraag leerlingen om elke vijf minuten in 140 tekens samen te vatten wat ik heb gezegd. Zij plaatsen dat dan op Twitter en aan het eind van de les hebben ze een complete en beknopte samenvatting van mijn les. Ik vind dat je leerlingen eerst de kans moet geven om met nieuwe media te leren omgaan, in plaats van ze het gebruik ervan meteen te gaan verbieden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we voorafgaand aan een twitterles goede afspraken maken.”

  • The World’s Schoolmaster How a German scientist is using test data to revolutionize global learning (The Atlantic)


    “The story of how an introverted German scientist came to judge and counsel schools around the world is an improbable one. As a mediocre student in Hamburg, Schleicher did not particularly care about his classes—to the distress of his father, who was a professor of education. Later, at an alternative high school, teachers encouraged Schleicher’s fascination with science and math, and his grades improved. He finished at the top of his class, even winning a national science prize. At the University of Hamburg, Schleicher studied physics. He had no interest in his father’s field, considering it too soft. Then, out of curiosity, he sat in on a lecture by Thomas Neville Postlethwaite, who called himself an “educational scientist.” Schleicher was captivated. Here was a man who claimed he could analyze a soft subject in a hard way, much the way a physicist might study schools. At the time, 1986, the education establishment was dominated by tradition, theories, and ideology. “You had people dealing with every subject,” Schleicher tells me, “except looking at reality.””

  • Native or immigrant – Exploring foreign territory in online learning


    “There is sometimes a perception that ALL tertiary students have grown up with technology and are natives of the online environment, and that teaching staff, well, they just have to catch up.

    I beg to differ…”

(Foto van Tommy Wong)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Leestips en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s