Leesstrategieën

Ik ben een veellezer. Altijd al geweest. Lezen is iets dat veel leerlingen niet graag doen. Veel scholieren vinden lezen bleuhhhhh. En dan heb ik het niet over vuistdikke romans of dichtbundels, maar over alledaagse teksten.

Tijdens de lessen die ik heb gegeven, heb ik gemerkt dat goed kunnen lezen geen vanzelfsprekendheid is. Leerlingen hebben vaak al moeite met een tekst uit een lesboek of een krantenartikel. Ze vinden teksten vaak ‘moeilijk’ en ‘saai’. Waar de diepere oorzaken van hun weerstand tegen lezen op gebaseerd zijn, weet ik (nog) niet. Misschien wordt (goed en begrijpend) lezen als te vanzelfsprekend beschouwd en krijgen leerlingen er te weinig instructie in?

Informatiemaatschappij
Leerlingen die niet van lezen houden, hebben pech. We leven in een informatiemaatschappij. Vrijwel alles is gebaseerd op tekst, het snel kunnen vinden en het snel kunnen begrijpen van teksten. Omgekeerd geldt natuurlijk ook dat de maatschappij pech heeft als jonge mensen over onvoldoende leesvaardigheden beschikken.

Eigenlijk is het vreemd dat lezen niet vanzelfsprekend is voor jongeren op de middelbare school. Lezen leer je immers al als je een jaar of zes bent. Tegen de tijd dat je 12 of 16 bent, heb je dus al veel gelezen en zou het een volkomen vanzelfsprekende vaardigheid moeten zijn, zoiets als fietsen.

Gaat er dan iets mis in het onderwijs op het gebied van lezen? Ik weet het (nog) niet.

Scannen, skimmen en adopteren
Wat ik wel weet, is dat er uitstekende oefeningen bestaan om het lezen te oefenen. Voor het huiswerk voor vakdidactiek heb ik vandaag een korte presentatie gehouden over drie werkvormen – scannen, skimmen en adopteer een deel van de tekst – die de leesvaardigheid van leerlingen verbeteren. Ze zijn geschikt voor het (vreemde) talenonderwijs, maar ook voor vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer.

De oefeningen staan beschreven in het boek Actief met taal van Dieuwke de Coole en Anja Valk. Ze zijn helder beschreven en relatief eenvoudig te doen met een klas. Het aardige is dat je eigen teksten kunt kiezen of kunt werken met teksten uit een bestaande lesmethode. Na de oefeningen van De Coole en Valk kun je gewoon verder met vragen uit het boek als je ervoor kiest om te werken met teksten uit de reguliere lesmethode.

En blijven oefenen
Net als Kees Vernooy in het artikel ‘Effectieve instructie in leesstrategieën‘ stellen De Coole en Valk dat leerlingen niet uit zichzelf goed naar teksten kijken, en dat het daarom zinvol is om oefeningen in het scannen en skimmen van teksten regelmatig te herhalen zodat leerlingen de gewoonte ontwikkelen eerst goed naar een tekst te kijken voor ze echt gaan lezen en vragen over de tekst gaan beantwoorden of een samenvatting gaan maken.

(Foto van fahrradfritze)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Leren, Taal en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Leesstrategieën

  1. Pingback: Leesstrategieën | voor de klas | Lezen op de basisschool | Scoop.it

  2. Pingback: Leesstrategieën | voor de klas | Nederlands online | Scoop.it

  3. Pingback: Leesstrategieën | voor de klas | Nederlands- | Scoop.it

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s