Leestips (6)

  • Het weblog als instrument voor reflectie op leren en handelen (Peter Sloep, Iwan Wopereis en Sybilla Poortman/Kennisnet)

    “In het curriculum van de lerarenopleidingen wordt reflecteren gezien als een kernvaardigheid, die van groot belang is voor de ‘education permanente’ in het toekomstig beroep. Leren reflecteren heeft daarom een prominente plek in de opleiding verworven. Voor het leren van de reflectievaardigheid zijn in de loop der tijd heen verschillende methoden, technieken en gereedschappen ontwikkeld (Benammar, 2004). Een van de meest bekendste instrumenten is het logboek. (…) de belangrijkste onderwijskundige affordances van weblogs: eigenaarschap, vastleggen van ontwikkeling, en interactiviteit. Wanneer een lerende het gevoel heeft eigenaar te zijn van de instrumenten die hij gebruikt voor leren, zal dit de motivatie voor leren verhogen. Een gevoel van eigenaarschap wordt gevoed door de zeggenschap die de student heeft over de inhoud van zijn of haar weblog. De eigenaar van een weblog kan zelf op ieder moment bepalen of een bijdrage op het weblog aangepast dient te worden of te worden gewijzigd. Verder heeft een weblogeigenaar doorgaans de beschikking over gereedschappen om een weblog een eigen gezicht te geven (personaliseren en ‘customizen’). Bijdragen worden in weblogs in chronologische volgorde geplaatst. Dit maakt het mogelijk om (leer)processen vast te leggen en op relatief eenvoudige wijze patronen te herkennen (bijvoorbeeld groei). Omdat het mogelijk is om berichten te voorzien van sleutelwoorden, kun je als gebruiker bijdragen categoriseren. Deze functionaliteit wordt gezien als een krachtige metacognitieve tool die het mogelijk maakt om bepaalde thematieken te onderscheiden. Tot slot noemen we interactiviteit als veelgenoemde onderwijskundige affordance (zie ook Greenhow, Robelia, & Hughes, 2009; McLoughlin & Lee, 2008). Weblogs maken het mogelijk om te interacteren met inhoud en derden. Interactie met inhoud vindt plaats wanneer informatie door de gebruiker wordt vastgelegd, wordt herlezen en eventueel wordt aangepast. De interactie met de inhoud kan worden beïnvloed door derden, zoals een docent die inhoudelijk feedback geeft, of medestudenten die een collega bijvoorbeeld een hart onder de riem steken door aan te geven met hetzelfde probleem geworsteld te hebben. Feedback kan in de vorm reacties worden toegevoegd aan berichten op het weblog en discours ontlokken.”

  • Blogposting over Het weblog als instrument voor reflectie op leren en handelen (Wilfred Rubens)

  • Het weblog als buitenboordbrein (Lilia Efimova in InformatieProfessional, januari 2010)

  • Het nieuwe netwerken via weblogs (Lilia Efimova in InformatieProfessional, februari 2010)

(Afbeelding van Mike Licht)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Leestips, Leren en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Leestips (6)

  1. jeroencl zegt:

    bloggen is een hele goed idee, ook in het VO
    kijk eens naar mijn ervaringen in het VO met bloggen op http://hpblogs.nl/jeroencl/2009/12/wie-schrijft-die-blijft-wie-blogt-wordt-bezocht/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s