De plaszak vanuit Duits perspectief

Klas 3VWO heeft gisteren een Duitse tekst gelezen over de Nederlandse plaszak. Aan de hand van deze tekst hebben we drie leesstrategieën geoefend: skimmen, scannen en intensief lezen. Voor alle drie de vaardigheden had ik opdrachten gemaakt.

Leesstrategieën
Skimmen en scannen zijn handige technieken om je snel een oordeel over een tekst en het onderwerp van de tekst te vormen en om snel en gericht informatie uit een tekst te halen. Bij skimmen bekijk je de tekst snel omdat je ongeveer wil weten waar de tekst over gaat. Je leest niet alles maar je kijkt naar opvallende kenmerken (zoals de kop, foto’s en onderschriften) en je leest van elke alinea de eerste en de laatste zin.

Bij scannen ga je heel gericht op zoek naar bepaalde informatie, informatie die bijvoorbeeld in opdrachten gevraagd wordt. Als je een antwoord hebt gevonden, stop je met lezen en ga je naar de volgende vraag.

Intensief lezen is de hele tekst geconcentreerd lezen en dan vragen beantwoorden.

Voorkennis activeren
Voor de klas met de opdrachten begon, heb ik eerst de voorkennis geactiveerd. Ik heb de leerlingen gevraagd wie er weleens van de plaszak had gehoord en hoe ze erover hadden gehoord. Door die vragen zag je hun belangstelling voor de les groeien.
(Het idee om ook bij leesvaardigheid voor kennis te activeren, heb ik opgedaan bij Elke Das; zie haar weblogbericht ‘voorkennis activeren’.)

Bij de opdrachten bij het onderdeel intentief lezen bleken relatief veel leerlingen moeite te hebben met deze vraag: ‘Waaraan kun je herkennen dat deze tekst vanuit een Duits perspectief is geschreven?’ Ik heb aan verschillende leerlingen moeten uitleggen wat een perspectief is. Voor mij een goede les voor de volgende leesvaardigheidsopdracht: de vragen nog helderder formuleren.

NiederlandeNet
De tekst die ik heb gebruikt voor de les is afkomstig van het NiederlandeNet van de universiteit in Münster. Op deze portalsite staat heel veel informatie over Nederland voor Duitstaligen, een soort omgekeerd Duitslandweb dus 🙂

(Foto van stk86)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De plaszak vanuit Duits perspectief

  1. elke zegt:

    Jouw 3VWO krijgt pittige maar leuke teksten, zeg.
    Voor mijn groep8 heeft ieder onderwerp over plas al een te hoog giechelgehalte.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s