Leestips (7)

  • Van #rotschool naar #topschool @socialmedia (blogposting van Marcel Kesselring)


    “Een reputatie is gebaseerd op alle ervaringen die men met de school heeft. Ieder gesprek met een docent of ouder, iedere tweet van een docent of leerling, iedere reactie van ‘peers’, maar ook de wijze waarop de telefoon wordt op genomen zal impact hebben op de reputatie van de school. Een school kan inhoudelijk prima op orde zijn, maar men vergeet vaak dat het visitekaartje van de school ook online wordt afgegeven via social media.”

  • Gesloten systemen in het onderwijs (blogposting van Jan Stedehouder)


    “Heb jij als ouders, leerling, student, docent of betrokkene schade ondervonden omdat jouw school gebruik maakt van Magister, of jou dwingt bestanden in gesloten bestandsformaten aan te leveren, ben je afspraken misgelopen, zijn je cijfers verknald, heb je gedonder gekregen met je docent of noem maar op, simpelweg omdat de school geen open standaarden ondersteunt?”

  • Lage ‘leuk-factor’, verbluffend succes (artikel in De Stentor over de ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ (zlkls) methode van José Schraven)


    “[C]oncensus over de oorzaak van spelling- en leesproblemen: „Noch sociaal- economische achterstanden, noch het algemeen intelligentieniveau bieden een verklaring voor een achterstand in technische leesvaardigheid. Problemen met technisch lezen zijn het gevolg van tekorten op het gebied van de instructie.””

  • What the iPad (and other technology) can’t replace in education (Washington Post)


    “We often confuse the platform for the content itself. Houghton Mifflin made news when it announced that it was creating iPad versions of its textbooks, and a host of websites now promise students a “revolutionary” new way to access education.

    Yet in each of these cases the material — the content that’s actually being taught — is exactly the same as its always been. The media may herald these as dramatic steps forward, but crtl-v is by definition not innovation.

    Every day parents ask their kids, “What did you learn today?” It’s never “How did you learn it?” or “On what device did you learn it?” but always, “What?” Yet so long as the answer to that doesn’t change, neither will educational outcomes.

    We need to stop pretending that technology can fix problems that aren’t technological in nature. Kids are bored. They don’t know why they’re learning what they’re learning. The solution isn’t asking the question better. The solution is asking a better question.”


(Foto van i_m_not_here)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Leestips, Leren en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Leestips (7)

  1. Pingback: Leestips (7) | voor de klas | Lezen op de basisschool | Scoop.it

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s