Relatie met de klas

Een gelukkige klas

Een gelukkige klas

Als beginnend docent verkeer je vaak in tweestrijd. Op de lerarenopleiding leer je veel over klassenmanagement (een modern woord voor orde houden) en consequent zijn. Betekent dat dat je ook meteen heel streng moet zijn? Je klassenmanagement moet immers in orde zijn?

Onderwijskundige Tim Mainhard raadt beginnende docenten af om in het begin vaak streng en dwingend op te treden. Volgens Mainhard, die een proefschrift schreef over docent-klasrelaties, is het vooral belangrijk om in de eerste weken een goede band op te bouwen met de leerlingen in de klas. Een goede band tussen docent en leerlingen zorgt voor een goed werkklimaat en dat bevordert weer de leerpreataties. Bovendien is een slechte start, bijvoorbeeld veroorzaakte door te streng optreden, moeilijk te herstellen, zo blijkt uit Mainhards onderzoek op middelbare scholen. ‘De ideale leraar lacht al vóór Kerst‘ vat NRC onderwijsblogger Karlijn van Houwelingen samen. Als het voor de Kerstvakantie huilen geblazen is in de klas, kan de beginnend docent volgens Mainhard beter in andere klassen lesgeven. Dat werkt beter dan proberen de slechte relatie met de klas te herstellen.

Na de herfstvakantie ga ik lesgeven aan drie klassen die nieuw voor mij zijn. Met twee collega’s heb ik de afgelopen dagen gesproken over hoe ik dat aan ga pakken. De ene collega vroeg mij hoe ik orde ging houden en vooral hoe ik de orde ging handhaven als leerlingen niet meteen doen wat ik zeg en de andere collega raadde mij aan om de eerste lessen vooral te investeren in een goede relatie met de leerlingen. Een waardevol advies, dat ik zeker zal opvolgen.

(Foto van Jamil Soni Neto)

Dit bericht werd geplaatst in Begin, Onderwijs en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

