Leestips (8)

  • Zin en onzin van competentiegericht opleiden (Fred Korthagen in VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders, jaargang 25 (1) 2004)


    “Door het vertalen van goed leraarschap in een lijstje van competenties geven we aan onze studenten een reductionistische visie op het beroep mee. (…) De praktijk is dat dit bij beoordelingsprocedures meestal helemaal niet zo duidelijk gebeurt, maar dat de focus ligt bij het beoordelen van gedrag, bijv. in zogenaamde kritische situaties, en dat hoogstens ook nagegaan wordt of de student dat gedrag kan beargumenteren. Daarmee wordt echter allerminst duidelijk of er sprake is van een geïntegreerd geheel van kennis, vaardigheden en houdingen. (…) Het werken met competentielijsten roept snel op dat studenten zich daarnaar gaan richten (immers je wordt er als student op afgerekend) en minder gestimuleerd worden tot eigen reflectie over de vraag in welke richting zij zich zouden willen ontwikkelen. Kortom, het vermogen om zelfgestuurd richting te geven aan de eigen professionele ontwikkeling wordt minder ontwikkeld. Ernstig is ook dat in veel opleidingen een tendens waar te nemen is dat studenten zich meer gaan richten op het ‘bewijzen’ dat ze aan de competenties voldoen, dan op gemotiveerd werken aan de eigen professionele ontwikkeling, ook buiten het directe kader van de competenties waaraan zij moeten voldoen. Studenten zullen ook minder gauw hun zwakke kanten laten zien als ze daar vervolgens op afgerekend kunnen worden (…) Echt realistisch opleiden in de zin van sporend met de reële onderwijspraktijk en met de authenticiteit van mensen, vraagt om blikverbreding.”

  • Lesbezoek en de ontwikkeling van een docent-in-opleiding. Zelfstudie naar opleiden tot leerlinggericht lesgeven (Ton Valk in VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders, jaargang 27 (1) 2006)


    De lerarenopleider bezoekt de leraar in opleiding, doet verslag van zijn lesbezoeken, leest de verslagen van de lesbezoeken van de lio (of dio – docent in opleiding – in dit geval), doet daar weer verslag van en schrijft ten slotte een reflectie.

(Foto van Maria List)

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Leestips, Leren, Onderwijs en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s