Leestips (9)

  • Wat is de ideale leraar? Studie naar vakkennis, interventie en persoon (Hans van Gennip en Gerrit Vrieze, ITS Radboud Universiteit Nijmegen 2008)


    “In het onderzoek (..) worden zeven typen ‘sterleraren’ in het voortgezet onderwijs onderscheiden: de supervakdocent, de raspresentator, de vertrouwenspersoon, de idealist, de leerprocesbegeleider, de filosoof en de ict-ster.”

    “Het VIP-kwaliteitsmodel: vakkennis, interventies en persoonlijkheid.”

  • Authenticiteit en betrokkenheid als basis voor goed onderwijs (Fred A.J. Korthagen)


    “Sinds een aantal jaren ligt in de scholing van docenten de nadruk nu op competenties: voor goed leraarschap is duidelijk niet alleen kennis nodig, maar het is vooral belangrijk wat de leraar daarmee kan doen in de praktijk. Er zijn, onder andere door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL), competentielijsten opgesteld en die geven momenteel richting aan het personeelsbeleid op scholen. De eerste ervaringen roepen zorgen op. Sommige schoolleiders hanteren zo’n competentielijst als een afvinklijstje en focussen vooral op wat docenten nog niet goed kunnen. Docenten voelen zich dan niet (h)erkend in hun kwaliteiten, in wie zij zijn, en raken gedemotiveerd.(…) Wat is er aan de hand met de gangbare ‘onderwijskundige’ manier van kijken? Competenties zijn zonder meer van belang, maar zijn we, door daar te exclusief op te focussen, de kwaliteit van de docent niet te veel op een ‘technische’ manier gaan analyseren en ontleden? Vergeten we niet te vaak dat het gaat om de vonk die overspringt door de kwaliteit van het contact tussen leraar en leerling? Dan bedoel ik met name het contact vanuit wat de leraar en de leerling inspireert en vanuit dat waar zij zich betrokken op voelen. Wat ik dus zorgelijk vind is dat we door het vertalen van goed leraarschap in een lijstje competenties, aan onze studenten een reductionistische visie op het beroep meegeven: we
    suggereren dat goed leraarschap alleen een kwestie is van het beschikken over de juiste competenties.”

  • Leerkracht. (Rapport Rinnooy Kan. Advies van de Commissie Leraren 2007)

(Foto van mjk23)

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Leestips, Leren, Onderwijs en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s